Soalan Lazim
-
Urusan Pengambilan
-
Saya ingin memohon jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9. Apakah syarat kelayakan masuk bagi jawatan ini?
Syarat skim perkhidmatan yang ditetapkan bagi jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9 adalah seperti berikut:
(i) warganegara Malaysia;
(ii) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
(iii) memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia/ Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan; dan
(iv) memiliki:
(a) Ijazah Sarjana Muda Undang-undang yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada Institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred Gred L9: RM2,580.00); atau
(b) Sijil Amalan Guaman. (Gaji permulaan ialah pada Gred Gred L9: RM2,580.00); atau
(c) Barrister-at-law-England. (Gaji permulaan ialah pada Gred Gred L9: RM2,580.00); atau
(d) Solicitor of the Supreme Court of Judicature of England atau Solicitor of the Senior Courts of England and Wales daripada Solicitor Regulation Authority. (Gaji permulaan ialah pada Gred Gred L9: RM2,580.00).
Maklumat lanjut berkenaan syarat-syarat Skim Perkhidmatan Pegawai Undang-Undang boleh di rujuk di Portal Rasmi SPKP -> “Panduan” -> “Maklumat Skim Perkhidmatan”.
-
Saya ingin bertanya, adakah Ijazah Sarjana Muda Jurisprudence dari Universiti Malaya setaraf dengan Ijazah Sarjana Muda Undang-undang sebagai syarat lantikan L9?
Pemegang Ijazah Sarjana Muda Jurisprudence dari Universiti Malaya perlu memiliki Sijil Amalan Guaman/ Certificate of Legal Practice (CLP) sebagaimana ketetapan dari Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang Malaysia (LPQB).
-
Saya merupakan graduan luar negara. Bagaimanakah saya tahu institusi pengajian tinggi (IPT) saya adalah diiktiraf bagi tujuan pelantikan ke dalam perkhidmatan awam?
Pemohon boleh menyemak pengiktirafan kelayakan akademik di:
- Malaysian Qualifications Agency (MQA) di pautan: https://www2.mqa.gov.my/mqr/
- Sistem Pengiktirafan Kelayakan Perkhidmatan (eSISRAF) di pautan: https://www2.mqa.gov.my/esisraf/
- Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang Malaysia (bagi bidang undang-undang) di pautan: https://www.lpqb.org.my/
-
Saya berminat menjadi Pegawai Undang-Undang. Bagaimana saya boleh memohon pekerjaan ini dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan (SPKP)?
Permohonan pekerjaan boleh dibuat melalui Sistem Pendaftaran Pekerjaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA9) di pautan: https://spa9.spa.gov.my/.
-
Bolehkah saya menghantar permohonan pekerjaan kepada SPKP secara pos/ serahan tangan/ emel?
Tidak boleh. Semua permohonan pekerjaan hendaklah melalui Sistem SPA9.
-
Adakah saya perlu menunggu iklan kekosongan jawatan dikeluarkan sebelum memohon jawatan Pegawai Undang-Undang dalam Sistem SPA9?
Tidak perlu. Permohonan pekerjaan boleh dibuat pada bila-bila masa sepanjang tahun. Walau bagaimanapun, pemohon hendaklah memastikan pendaftaran pekerjaan dalam Sistem SPA9 masih dalam tempoh sah laku ketika iklan kekosongan jawatan yang dipohon dikeluarkan.
-
Apakah had umur maksimum untuk memohon pekerjaan?
- Tiada had umur maksimum ditetapkan bagi pemohon lantikan terus; dan
- Bagi pemohon di kalangan pegawai sedang berkhidmat, had umur maksimum adalah dua (2) tahun daripada tarikh persaraan wajib
-
Berapa lama tempoh sah laku pendaftaran pekerjaan dalam Sistem SPA9?
Tempoh sah laku pendaftaran pekerjaan dalam Sistem SPA9 adalah selama satu (1) tahun dari tarikh pendaftaran atau pengemaskinian permohonan.
-
Tempoh sah laku pendaftaran pekerjaan saya dalam Sistem SPA9 telah tamat. Adakah permohonan pekerjaan saya masih akan diproses?
Tidak akan diproses.
-
Saya merupakan pemegang biasiswa kerajaan. Adakah saya akan mendapat pertimbangan khas untuk dilantik ke dalam perkhidmatan awam?
Tidak. Pemegang biasiswa kerajaan adalah tertakluk kepada prosedur pengambilan yang sama seperti pemohon yang lain mengikut peraturan yang sedang berkuat kuasa.
-
Saya merupakan pemastautin tetap. Adakah saya boleh memohon pekerjaan dalam Sistem SPA9?
Tidak boleh. Hanya warganegara Malaysia sahaja yang layak memohon pekerjaan melalui Sistem SPA9.
-
Saya telah menerima status permohonan bagi Pegawai Undang-Undang Gred L9. “Status Urusan: Tidak melepasi tapisan semasa yang ditetapkan oleh Kementerian/Jabatan. Contoh: Bidang Pengkhususan/ Lokaliti / Matapelajaran/ STPM / STAM/ SPM/ PMR.” Mengapa saya tidak melepasi tapisan yang ditetapkan?
Antara sebab pemohon tidak melepasi tapisan adalah tidak melepasi:
- syarat yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan berkaitan; atau
- syarat-syarat khusus yang ditetapkan oleh Ketua Perkhidmatan.
-
Status permohonan jawatan saya adalah “Melepasi Tapisan Semasa Yang Ditetapkan Oleh Kementerian/Jabatan”. Apakah langkah seterusnya yang saya perlu buat?
Pemohon yang melepasi tapisan akan dimaklumkan mengenai panggilan ke Penilaian Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) melalui saluran berikut:
- emel yang didaftarkan dalam Sistem SPA9;
- hebahan penjadualan Penilaian/ Temu Duga dalam Portal Rasmi SPA; dan
- hebahan penjadualan Penilaian/ Temu Duga dalam Facebook Rasmi SPA.
-
Bolehkah calon menukar tarikh PSEE yang telah dijadualkan?
Tidak boleh.
-
Adakah calon perlu hadir ke pusat peperiksaan untuk PSEE?
Tidak perlu. Tiada pusat peperiksaan disediakan bagi urusan PSEE. Calon boleh mendudukinya di mana-mana lokasi yang mempunyai kemudahan capaian internet.
-
Saya telah memohon jawatan Pegawai Undang-Undang dalam Sistem SPA9. Adakah saya akan dipanggil temu duga?
Pemohon akan dipanggil ke sesi temu duga sekiranya:
- melepasi syarat skim perkhidmatan Pegawai Undang-Undang dan syarat tapisan yang ditetapkan oleh Ketua Perkhidmatan; dan
- lulus PSEE/Penilaian yang berkenaan.
-
Mengapakah saya tidak pernah dipanggil ke temu duga walaupun saya telah lama memohon jawatan Pegawai Undang-Undang dalam Sistem SPA9?
Terdapat pelbagai faktor seseorang pemohon tidak dipanggil ke sesi temu duga walaupun telah lama memohon jawatan memohon jawatan dalam Sistem SPA9. Antaranya termasuklah:
- tiada urusan pengambilan Pegawai Undang-Undang yang dilaksanakan kerana tiada permohonan pengisian kekosongan jawatan yang diterima daripada Ketua Perkhidmatan;
- permohonan dalam Sistem SPA9 telah tamat tempoh sah laku pendaftaran dan tidak dikemas kini semula;
- pemohon tidak memenuhi syarat skim perkhidmatan Pegawai Undang-Undang dan syarat tapisan yang ditetapkan oleh Ketua Perkhidmatan; dan/atau
- pemohon tidak berjaya dalam PSEE/Penilaian yang berkenaan.
-
Adakah pemilihan pusat temu duga calon mempengaruhi penempatan calon (sama ada bagi mengisi kekosongan di Jabatan Peguam Negara atau Pejabat Ketua Pendaftar Mahkmamah) sekiranya calon berjaya dalam temu duga nanti?
Penempatan Pegawai Undang-Undang Gred L9 adalah ditentukan oleh Ketua Perkhidmatan iaitu Jabatan Peguam Negara berdasarkan kekosongan jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9 sama ada di Jabatan Peguam Negara, Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan mahupun jawatan-jawatan kader lain di Kementerian dan Agensi.
-
Bolehkah saya menukar tarikh/ pusat temu duga?
Calon boleh membuat permohonan pertukaran tarikh/ pusat temu duga kepada Urus Setia SPKP tertakluk kepada kekosongan di pusat temu duga. Pertimbangan hanya diberikan bagi faktor-faktor berikut sahaja:
- Kecemasan;
- Keagamaan;
- Kesihatan; dan
- Lokaliti (Sabah/Sarawak/Semenanjung).
-
Adakah saya akan di senarai hitam sekiranya saya gagal menghadiri temu duga?
Tidak.
-
Saya ingin bertanya dengan lebih lanjut tentang panggilan temu duga bagi jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9 dan dokumen-dokumen yang perlu disediakan. Siapakah yang saya boleh rujuk?
Calon boleh menghubungi Urus Setia SPKP bagi sebarang pertanyaan mengenai urusan temu duga pengambilan Pegawai Undang-Undang Gred L9. Maklumat urus setia yang boleh dihubungi adalah sepertimana dinyatakan dalam panggilan temu duga calon.
Maklumat yang perlu disertakan ketika berurusan dengan urus setia adalah:
- nama penuh dan nombor kad pengenalan;
- tarikh dan pusat temu duga;
- nyatakan alasan/ justifikasi kukuh permohonan pertukaran tarikh/ pusat temu duga (jika berkaitan); dan
- dokumen/ bukti berkaitan sebagai dokumen sokongan (jika berkaitan).
-
Bilakah keputusan temu duga bagi Pegawai Undang-Undang L9 akan dikeluarkan?
Keputusan temu duga akan dikeluarkan setelah keseluruhan sesi temu duga selesai dilaksanakan dan mendapat kelulusan Suruhanjaya. Calon boleh menyemak keputusan temu duga melalui saluran berikut:
- e-mel yang didaftarkan oleh calon dalam Sistem SPA9;
- semakan status terkini urusan berkaitan dalam Sistem SPA9 melalui menu "Semakan Permohonan" -> "Status Permohonan" -> "Status Permohonan Semasa" -> rujuk kepada jawatan dan nombor urusan yang berkaitan bagi semakan status terkini;
- semakan keputusan temu duga dalam Portal Rasmi SPKP; dan
- hebahan pemakluman keputusan temu duga di Facebook Rasmi SPA.
-
Mengapakah saya tidak berjaya dalam temu duga?
Penilaian ke atas seseorang calon temu duga tidak hanya dibuat ke atas kelayakan akademik yang diperoleh sebaliknya penilaian turut melibatkan pelbagai aspek termasuklah prestasi temu duga calon, kompetensi bagi jawatan berkaitan, pengetahuan am, sahsiah, kemahiran interpersonal dan ciri-ciri lain yang berkaitan.
Kegagalan calon dalam temu duga tidaklah bermakna bahawa calon tidak mempunyai kompetensi dan kualiti yang diperlukan, sebaliknya masih terdapat calon lain yang lebih cemerlang dalam persaingan untuk merebut tempat yang sangat terhad.
-
Adakah saya boleh membuat rayuan terhadap keputusan temu duga yang diterima?
Keputusan temu duga adalah muktamad.
-
Saya telah berjaya temu duga bagi jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9. Apakah tindakan selanjutnya yang saya perlu buat?
Calon yang berjaya temu duga akan ditawarkan pelantikan melalui e-mel yang didaftarkan dalam Sistem SPA9 dan hebahan pemakluman tawaran pelantikan juga akan dibuat melalui Facebook Rasmi SPA.
Pelaksanaan tawaran pelantikan adalah melalui Sistem MySTP sepertimana ditetapkan di dalam Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 1 Tahun 2021. Sila rujuk kepada poster hebahan di bawah.
Pelaksanaan Prosedur Tawaran Pelantikan Secara Tetap Melalui Sistem Tawaran Pelantikan (MySTP)
-
Adakah saya akan di senarai hitam sekiranya saya menolak tawaran pelantikan?
Ya. Calon yang menolak tawaran pelantikan akan di senarai hitam selama tiga (3) tahun dari tarikh tawaran.
-
Saya telah melengkapkan semua dokumen dan mengemas kini status di dalam Sistem MySTP. Bilakah tarikh penempatan dan lapor diri saya?
Calon boleh merujuk kepada pegawai bertanggungjawab di Jabatan Peguam Negara mengenai urusan penempatan dan lapor diri. Maklumat pegawai yang boleh dihubungi di Jabatan Peguam Negara adalah sepertimana dinyatakan dalam e-mel pemakluman tawaran pelantikan.
-
Keputusan temu duga saya ialah calon simpanan. Bilakah saya akan dilantik tetap?
Calon simpanan akan ditawarkan pelantikan tetap mengikut Turutan Keutamaan (ranking) yang diluluskan oleh SPKP tertakluk kepada keperluan pengisian kekosongan jawatan di Jabatan Peguam Negara dan dalam tempoh sah laku calon simpanan.
-
Saya ingin memohon jawatan Pegawai Undang-Undang Gred L9. Apakah syarat kelayakan masuk bagi jawatan ini?
-
Urusan Perkhidmatan
-
Apakah yang dimaksudkan dengan Pengesahan Pelantikan?
Pengesahan Pelantikan bermaksud proses mengesahkan lantikan seseorang pegawai yang telah bersetuju menerima tawaran pelantikan ke jawatan tetap dan telah memenuhi syarat tawaran.
-
Apakah peraturan yang berkaitan dengan Pengesahan Pelantikan?
Pengesahan Pelantikan dilaksanakan berdasarkan Perkara 144(1) Perlembagaan dan Peraturan-peraturan 20, 21, 22 dan 23 Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat Dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012].
-
Apakah tujuan Pengesahan Pelantikan?
Pengesahan Pelantikan bertujuan:
- memastikan pegawai telah bersetuju menerima tawaran jawatan;
- memastikan pegawai telah memenuhi syarat lantikan; dan
- menentukan tarikh pegawai mula berkhidmat dalam perkhidmatan awam.
-
Adakah perlu seseorang pegawai sedang berkhidmat dilantik ke jawatan baru, menjalani semula pemeriksaan kesihatan?
Ya, pegawai yang telah menjalani pemeriksaan kesihatan semasa di jawatan terdahulu perlu menjalani semula pemeriksaan kesihatan sekiranya dikehendaki oleh Suruhanjaya apabila dilantik ke jawatan baharu berdasarkan Ceraian UP.1.3.10 - Pemeriksaan Kesihatan Bagi Maksud Pelantikan Ke Dalam Perkhidmatan Awam.
-
Bolehkah pemeriksaan kesihatan dilakukan oleh pengamal perubatan berdaftar di klinik swasta?
Boleh.
-
Bilakah permohonan Pelanjutan Tempoh Percubaan boleh dikemukakan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan?
Perakuan permohonan Pelanjutan Tempoh Percubaan boleh dikemukakan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan apabila pegawai gagal untuk disahkan dalam perkhidmatan sebaik sahaja tamat tempoh percubaan asalnya.
-
Apakah itu urusan Pengesahan Dalam Perkhidmatan (PDP)?
Urusan PDP bermaksud proses memperakukan pegawai memenuhi semua syarat yang dinyatakan dalam skim perkhidmatan atau apa-apa syarat lain yang ditentukan dari semasa ke semasa. Setiap pegawai yang dilantik dikehendaki berkhidmat dalam tempoh percubaan 1 tahun hingga 3 tahun.
PDP bertujuan:
- menentukan pegawai itu telah mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan dalam tempoh percubaan; dan
- memastikan pegawai mempunyai prestasi kerja dan tata kelakuan yang memuaskan
-
Bagaimanakah Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan menentukan tarikh PDP seseorang pegawai?
Tarikh PDP bagi seseorang pegawai ditentukan sebagaimana berikut mengikut mana yang terkemudian:
- Sehari selepas genap satu (1) tahun perkhidmatan setelah mematuhi syarat yang ditetapkan; atau
- Sehari selepas menghadiri dengan jayanya Program Transformasi Minda
-
Bagaimanakah untuk mendapatkan Jadual Keenam - Perakuan Pemberian Taraf Berpencen oleh Ketua Jabatan?
Jadual keenam boleh diperolehi dengan melayari Portal SPKP di menu “Pautan Pantas” -> “Muat Turun”.
-
Bolehkah pegawai yang sedang berkhidmat dan telah disahkan dalam perkhidmatan yang dilantik ke dalam skim perkhidmatan Pegawai Undang-Undang memohon untuk penetapan gaji permulaan yang lebih tinggi berdasarkan pengalaman?
Permohonan boleh dibuat melalui Ketua Jabatan sebagaimana ditetapkan dalam Pekeliling SPA Bil.1 Tahun 2020 - Panduan Penentuan Gaji Permulaan Bagi Pegawai Sedang Berkhidmat Yang Telah Disahkan Dalam Perkhidmatan Dan Dilantik Ke Jawatan Lain.
-
Bolehkah Pegawai Undang-Undang Gred L9 yang mempunyai pengalaman berkaitan di sektor swasta memohon untuk penetapan gaji permulaan yang lebih tinggi?
Boleh. Permohonan pegawai adalah tertakluk kepada pertimbangan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan dengan syarat-syarat berikut:
- telah berkhidmat tidak kurang daripada satu (1) tahun dalam jawatan yang disandang;
- permohonan hanya akan dipertimbangkan dalam tempoh maksimum percubaan asal tertakluk kepada pertimbangan Suruhanjaya;
- tempoh pengalaman berkaitan di sektor swasta adalah tidak kurang daripada tiga (3) tahun; dan
- Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) bagi tahun terkini adalah sekurang-kurangnya 85%.
-
Apakah yang dimaksudkan dengan Pengesahan Pelantikan?
-
Urusan Pelantikan Kontrak (Interim)
Soalan Lazim Berkaitan Pengambilan Pegawai Baharu Secara Lantikan Kontrak (Interim) Dalam Perkhidmatan Awam